Οι στοές του μεταλλείου κάτω από τη Στρατονίκη, σε παλαιότερο χάρτη της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ.
Η μαύρη γραμμή είναι η επιφανειακή εκδήλωση του σεισμικού ρήγματος του Στρατωνίου.
Στην πρωινή βάρδια της εξόρυξης στο μεταλλείο «Μαύρες Πέτρες», κάτω από τη Στρατονίκη, την Τετάρτη 14 Οκτωβρίου, υποχώρησε η οροφή στοάς εξόρυξης και καταπλάκωσε τρεις μεταλλωρύχους. Ο Δημήτρης Χαριστάς, 44 χρονών, από τη Μ. Παναγία ανασύρθηκε νεκρός, ενώ άλλος ένας εργαζόμενος υπέστη ακρωτηριασμό των δακτύλων του χεριού.
Η στερέωση της στοάς γίνεται με roof bolts (αγκύρια σε οπές βάθους 1-1,5 μ.). Για το συμπαγές μετάλλευμα του μεταλλείου «Μαντέμ Λάκκος», όπου εφαρμόσθηκε η μέθοδος από την TVX, το αποτέλεσμα είχε χαρακτηριστεί ικανοποιητικό. Όμως το μεταλλείο «Μαύρες Πέτρες», χαρακτηρίζεται από έμπειρους μεταλλωρύχους, συνταξιούχους ή απολυμένους της TVX, «μεταλλείο-φονιάς», λόγω της σαθρότητας του μεταλλεύματος και της παρουσίας σε πολλές θέσεις σεισμικών ρηγμάτων και καολίνη, ενός χώματος που διαρρέει συνολικά κι απροειδοποίητα.
Σε ανακοίνωση της EUROPEAN GOLDFIELDS προς τους μετόχους της στις 13 Αυγούστου 2009, αναφέρεται ότι:
«Η παραγωγή του μεταλλείου Μαύρες Πέτρες (κάτω από τη Στρατονίκη) για το έτος αυτό και μέχρι σήμερα είναι κάτω των προσδοκιών μας λόγω κακών γεωτεχνικών συνθηκών, επειδή η συμβολή του κύριου ρήγματος του Στρατωνίου (το ρήγμα του σεισμού της Ιερισσού του 1932, των 7,2R) με άλλα ρήγματα, έχει επιδράσει αρνητικά στην εξόρυξη στα ανώτερα επίπεδα του μεταλλείου. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την διατάραξη του κύκλου των επιπέδων εξόρυξης. Αυτό το γεγονός έχει επιπτώσεις αφ’ ενός στη μείωση των μετώπων εξόρυξης τα οποία είναι διαθέσιμα και αφ’ ετέρου στη μεγαλύτερη εξάρτηση από περιοχές με φτωχότερο κοίτασμα από το κανονικό.
Η διεύθυνση του μεταλλείου έχει την πεποίθηση ότι η εφαρμογή νέων υποδομών και η ανάπτυξη εφαρμογής εξοπλισμού εκτοξευόμενου σκυροδέματος θα βελτιώσει σύντομα τις συνθήκες στα ανώτερα επίπεδα…».
Οι συνθήκες δεν πρόλαβαν να «βελτιωθούν» μέχρι το πρωί της Πέμπτης. Και η οροφή της στοάς κατέρρευσε πάνω στους μεταλλωρύχους. Αμέσως μετά το συμβάν η ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ ανακοίνωσε ότι: «Το ατύχημα συνέβη σε βάθος 300μ. από την επιφάνεια του εδάφους και σε απόσταση 2.000 μ. από την είσοδο της στοάς».
Η EUROPEAN GOLDFIELDS διαψεύδει την ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ ανακοινώνοντας:
«Το δυστύχημα συνέβη σε βάθος 162μ. από την επιφάνεια».
Το σημείο που απέχει περίπου 2.000 μ. από την είσοδο της νέας στοάς προσπέλασης +120/+220 βρίσκεται σε απόσταση 100μ. βόρεια του Ναού του Αγίου Νικολάου, όπου το επίπεδο της επιφάνειας βρίσκεται στο υψόμετρο +460 μ. Και σύμφωνα με την EG το σημείο του δυστυχήματος είναι στο υψόμετρο +460-162=+298 μ.
Το άμεσο συμπέρασμα είναι ότι ο Διευθυντής της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ κ. Πέτρος Στρατουδάκης εξαπατά τους κατοίκους της περιοχής όταν δηλώνει ότι «Το υψηλότερο σημείο εξόρυξης απέχει τουλάχιστον 250 μ. από την επιφάνεια της Στρατονίκης». Στις 14 Οκτωβρίουη εταιρεία του κ. Στρατουδάκη πιάστηκε, με τραγικό τρόπο, επ’αυτοφώρω, να σκάβει 162 μ. κάτω από την επιφάνεια!
Η ακρίβεια της ανακοίνωσης της EG για το σημείο του δυστυχήματος (στο +298, 162μ. κάτω από την επιφάνεια), επαληθεύεται εντυπωσιακά από την προγενέστερη ανακοίνωση της 13ης Αυγούστου ότι «η εξόρυξη συνάντησε κακές γεωτεχνικές συνθήκες και το ρήγμα του Στρατωνίου», δεδομένου ότι το ρήγμα στη θέση αυτή βρίσκεται ακριβώς στο υψόμετρο +300μ.
Κατά την αδειοδότηση της εξόρυξης (ΚΥΑ 143088/2005) το ανώτατο επιτρεπόμενο υψόμετρο είναι το + 300μ. Δηλαδή το υψόμετρο στο οποίο έγινε το δυστύχημα!
Στην πλατεία της Στρατονίκης βρίσκεται ο Ναός του Αγίου Νικολάου που έχει υποστεί σοβαρές ρωγματώσεις και είναι «υπό κατάρρευση». Η περιοχή στην οποία παρατηρούνται οι μεγαλύτερες ρωγματώσεις σε σπίτια και δρόμους είναι γύρω από το Ναό, σε ακτίνα περίπου 150 μ. Οι ρωγματώσεις αυτές έχουν ενταθεί το τελευταίο διάστημα, ενώ όπως αναφέρουν οι κάτοικοι αυτής της περιοχής, έχουν δυναμώσει σημαντικά οι δονήσεις και ο κρότος των φουρνέλων.
Μέχρι αυτή τη στιγμή ούτε η εργολάβος της εξόρυξης ΑΚΤΩΡ, ούτε η ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ, ούτε η EUROPEAN GOLDFIELDS έχουν αναλάβει την ευθύνη για το τραγικό δυστύχημα. Ας μην προσπαθήσουν να ρίξουν τις ευθύνες στο θύμα για να απαλλαγούν από τις δικές τους.
[Αναδημοσίευση από το «ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ»]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου